Avui hem celebrat al Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili, a Tortosa, la I Jornada de Reanimació Basada en Simulació, organitzada conjuntament amb la Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre de la URV. Una primera edició que ha reunit 70 professionals sanitaris, 40 de manera presencial i 30 en línia, en un ambient molt constructiu i positiu.
La jornada, dirigida per Marta Magaldi, presidenta del CCR, i codirigida per Jordi Castillo, president de la Sociedad Española de Simulación y Seguridad del Paciente (SESSEP), i Silvia Reverté, directora de la Càtedra, ha posat el focus en com la simulació pot transformar la manera com ens formem en reanimació.
El matí ha arrencat amb dues taules de treball en format híbrid. A la primera, Ricard Molina, metge intensivista i membre de la Junta del CCR, ha repassat l’evidència, els canvis i l’aplicació clínica de les Guies de Reanimació 2025, mentre que Esther León, directora d’ideaLS, ha plantejat si la simulació clínica és una moda, una necessitat o una revolució. A la segona, Silvia Franch, pediatra de l’Hospital Universitari de Tortosa Verge de la Cinta, ha presentat l’entrenament en reanimació neonatal amb realitat mixta, i Silvia Reverté ha mostrat les possibilitats de la realitat virtual en suport vital bàsic i DEA amb SIMVITAL®.
Després de la pausa, la jornada ha passat de la teoria a la pràctica amb els tallers de simulació clínica avançada “Del Full a l’Acció: Implementant les Guies de RCP 2025”, al Centre d’Innovació i Simulació Territorial (CISTE). Organitzats en grups reduïts per garantir un treball de qualitat, els participants han treballat escenaris de RCP bàsica amb Juan Montoya, de RCP avançada amb Baltasar Sánchez i de RCP en el pacient traumàtic amb Judit Vilanova, tots coordinadors de grup de treball del CCR. Un metadebriefing conjunt de les entitats organitzadores ha posat el punt final a la jornada.
Jornades com aquesta demostren el valor de sumar coneixement, innovació i pràctica per millorar la resposta davant d’una aturada cardíaca. Apostar per la simulació és apostar per una formació més realista, més segura i més efectiva, i estem molt orgullosos d’haver impulsat aquesta primera edició al territori.
Agraïm la participació de tots els assistents, ponents i docents, i el suport de la SESSEP, que avala la jornada, la Diputació de Tarragona i la Society for Simulation in Healthcare (SSH).